Das EU-Emissionshandelssystem (EU-EHS) Das EU-Emissionshandelssystem (EU-EHS) ist ein Eckpfeiler der EU-Politik zur Bekämpfung des Klimawandels und dessen Schlüsselinstrument zur kostengünstigen Reduzierung der Treibhausgasemissionen. Es ist der weltweit erste große Kohlenstoffmarkt und bleibt der größte. (Alle 28 EU-Länder sowie Island, Liechtenstein und Norwegen) begrenzen die Emissionen von mehr als 11.000 schweren Energieverbrauchsanlagen (Kraftwerke amp-Industrieanlagen) und Fluggesellschaften zwischen diesen Ländern rund 45 EU-Treibhausgasemissionen. A cap and trade system Das EU-EHS arbeitet nach dem Cap-and-Trade-Prinzip. Eine Kappe ist auf die Gesamtmenge bestimmter Treibhausgase festgelegt, die von Anlagen, die vom System erfasst werden, emittiert werden können. Die Kappe wird im Laufe der Zeit reduziert, so dass die Gesamtemissionen sinken. Innerhalb der Mütze werden Unternehmen Emissionszertifikate erhalten oder kaufen, die sie bei Bedarf untereinander handeln können. Sie können auch begrenzte Mengen an internationalen Credits aus emissionsmindernden Projekten auf der ganzen Welt kaufen. Die Begrenzung der Gesamtzahl der Zertifikate stellt sicher, dass sie einen Wert haben. Nach jedem Jahr muss ein Unternehmen genügend Zertifikate abgeben, um alle Emissionen zu decken, andernfalls werden hohe Geldstrafen verhängt. Wenn ein Unternehmen seine Emissionen verringert, kann es die Ersatzentschädigungen halten, um seine zukünftigen Bedürfnisse zu decken oder sie an ein anderes Unternehmen zu verkaufen, das keine Zulagen hat. Trading bringt Flexibilität, die Emissionen sinkt, wo es am wenigsten kostet. Ein robuster Kohlenstoffpreis fördert auch Investitionen in saubere, kohlenstoffarme Technologien. Hauptmerkmale der Phase 3 (2013-2020) Das EU-ETS befindet sich nun in der dritten Phase deutlich unter den Phasen 1 und 2. Die wichtigsten Änderungen sind: Eine einzige EU-weite Emissionsbegrenzung gilt anstelle des bisherigen nationalen Kappenschutzes. Die Versteigerung ist die Standardmethode für die Zuteilung von Zertifikaten (anstelle der kostenlosen Zuteilung) und harmonisierte Zuteilungsregeln gelten für die noch verbleibenden Zertifikate Kostenlos Mehr Sektoren und Gase enthalten 300 Millionen Zertifikate, die in der Reserve Neuer Marktteilnehmer für die Finanzierung des Einsatzes innovativer Technologien für erneuerbare Energien und der CO2 - Abscheidung und - Speicherung durch das Programm NER 300 aufgewendet werden. Sektoren und Gase abgedeckt Das System umfasst die folgenden Sektoren und Gase mit der Fokus auf Emissionen, die mit hoher Genauigkeit gemessen, gemeldet und überprüft werden können: Kohlendioxid (CO 2) aus Energie - und Wärmeerzeugung energieintensive Industriezweige, einschließlich Ölraffinerien, Stahlwerke und Produktion von Eisen, Aluminium, Metallen, Zement , Kalk, Glas, Keramik, Zellstoff, Papier, Pappe, Säuren und Schüttgütern organische Chemikalien kommerzielle Luftfahrt Stickoxid (N 2 O) aus der Produktion von Stickstoff-, Adipin - und Glyoxylsäuren und Glyoxalperfluorkohlenwasserstoffen aus der Aluminiumproduktion Teilnahme am EU-EHS Ist für Unternehmen in diesen Sektoren Pflicht. Aber in einigen Sektoren nur Anlagen über einer bestimmten Größe enthalten sind, können bestimmte kleine Anlagen ausgeschlossen werden, wenn die Regierungen fiskalische oder andere Maßnahmen einführen, die ihre Emissionen um einen äquivalenten Betrag im Luftverkehrssektor reduzieren, bis 2016 gilt das EU-EHS nur für Flüge Zwischen den Flughäfen im Europäischen Wirtschaftsraum (EWR). Emissionsreduzierung Das EU-EHS hat bewiesen, dass die Einführung eines Preises für Kohlenstoff und Handel in diesem Bereich funktionieren kann. Die Emissionen aus Anlagen der Regelung fallen im Vergleich zu Beginn der dritten Phase (2013) um etwa 5 (siehe 2015) zurück. Im Jahr 2020. Werden die Emissionen aus den unter das System fallenden Sektoren 21 niedriger sein als im Jahr 2005. Entwicklung des CO2-Marktes Das EU-EHS wurde im Jahr 2005 gegründet und ist das weltweit erste und größte internationale Emissionshandelssystem, das mehr als drei Viertel des internationalen CO2-Handels ausmacht. Das EU-EHS fördert auch die Entwicklung des Emissionshandels in anderen Ländern und Regionen. Die EU zielt darauf ab, das EU-EHS mit anderen kompatiblen Systemen zu verknüpfen. Wichtigste EU-EHS-Rechtsvorschriften Kohlemarktberichte Überarbeitung des EU-EHS für Phase 3 Umsetzung Gesetzgebungsgeschichte der Richtlinie 200387EC Arbeiten vor dem Vorschlag der Kommission Vorschlag der Kommission vom Oktober 2001 Reaktion der Kommission auf die Lesung des Vorschlags im Rat und im Parlament (einschließlich Gemeinsamer Standpunkt des Rates) Alle Fragen Fragen und Antworten zum überarbeiteten EU-Emissionshandelssystem (Dezember 2008) Was ist das Ziel des Emissionshandels Das Ziel des EU-Emissionshandelssystems (EU-EHS) ist es, den EU-Mitgliedstaaten dabei zu helfen, ihre Verpflichtungen zur Begrenzung oder Verringerung von Treibhausgasen zu erfüllen Emissionen auf kostengünstige Weise. Die Möglichkeit, Emissionszertifikate für teilnehmende Unternehmen zu kaufen oder zu verkaufen, bedeutet, dass Emissionskürzungen zumindest die Kosten erreichen können. Das EU-EHS ist der Eckpfeiler der EU-Strategie zur Bekämpfung des Klimawandels. Es ist das erste internationale Handelssystem für CO 2 - Emissionen weltweit und ist seit 2005 in Betrieb. Ab dem 1. Januar 2008 gilt es nicht nur für die 27 EU-Mitgliedstaaten, sondern auch für die übrigen drei Mitglieder des Europäischen Wirtschaftsraums Norwegen, Island und Liechtenstein. Sie deckt derzeit mehr als 10.000 Installationen im Energie - und Industriesektor ab, die gemeinsam für nahezu die Hälfte der EU-Emissionen von CO 2 und 40 ihrer gesamten Treibhausgasemissionen verantwortlich sind. Eine im Juli 2008 vereinbarte Änderung der EU-EHS-Richtlinie wird ab 2012 den Luftverkehrssektor in das System bringen. Wie funktioniert das Emissionshandelshandeln Das EU-EHS ist ein Cap - und Trade-System, dh es deckt das gesamte Emissionsniveau ab , Innerhalb dieser Grenze, ermöglicht es den Teilnehmern des Systems zu kaufen und zu verkaufen Zulagen nach Bedarf. Diese Zertifikate sind die gemeinsame Handelswährung im Kern des Systems. Eine Zulage gibt dem Inhaber das Recht, eine Tonne CO 2 oder die entsprechende Menge eines anderen Treibhausgases zu emittieren. Die Obergrenze für die Gesamtzahl der Zertifikate schafft Knappheit auf dem Markt. In der ersten und zweiten Handelsphase im Rahmen der Regelung mussten die Mitgliedstaaten nationale Zuteilungspläne (NAP) erstellen, die ihr Gesamtniveau der ETS-Emissionen festlegen und wie viele Emissionszertifikate jede Anlage in ihrem Land erhält. Am Ende jedes Jahres müssen Anlagen Emissionsberechtigungen abgeben. Unternehmen, die ihre Emissionen unter dem Niveau ihrer Zertifikate halten, können ihre überschüssigen Zertifikate verkaufen. Diejenigen, die Schwierigkeiten haben, ihre Emissionen im Einklang mit ihren Zertifikaten zu halten, haben die Wahl zwischen Maßnahmen zur Reduzierung ihrer eigenen Emissionen, wie Investitionen in eine effizientere Technologie oder die Verwendung von weniger kohlenstoffintensiven Energiequellen oder den Kauf zusätzlicher Zertifikate, die sie auf dem Markt benötigen, oder Eine Kombination der beiden. Solche Entscheidungen werden wahrscheinlich durch relative Kosten bestimmt. Auf diese Weise werden die Emissionen reduziert, wo es am günstigsten ist. Wie lange das EU ETS im Einsatz war Das EU ETS wurde am 1. Januar 2005 aufgelegt. Die erste Handelsperiode dauerte drei Jahre bis Ende 2007 und war ein Lernprozess, der die Vorbereitungen für die entscheidende zweite Handelsphase vorbereitete. Die zweite Handelsperiode begann am 1. Januar 2008 und läuft für fünf Jahre bis Ende 2012. Die Bedeutung der zweiten Handelsperiode ergibt sich aus der Tatsache, dass sie mit der ersten Verpflichtungsperiode des Kyoto-Protokolls zusammenfällt, in der die EU und andere Müssen die Industrieländer ihre Ziele zur Begrenzung oder Verringerung der Treibhausgasemissionen erfüllen. Für die zweite Handelsperiode wurden die Emissionen der EU-Emissionen auf etwa 6,5 unter dem Niveau von 2005 begrenzt, um zu gewährleisten, dass die EU als Ganzes und die Mitgliedstaaten einzeln über ihre Kyoto-Verpflichtungen verfügen. Was sind die wichtigsten Erfahrungen aus bisherigen Erfahrungen? Das EU-EHS hat einen Preis für Kohlenstoff ausgegeben und bewiesen, dass der Handel mit Treibhausgasemissionen funktioniert. Die erste Handelsperiode hat den freien Handel mit Emissionszertifikaten in der gesamten EU erfolgreich etabliert, die notwendige Infrastruktur geschaffen und einen dynamischen Kohlenstoffmarkt entwickelt. Der Umweltnutzen der ersten Phase kann aufgrund der übermäßigen Zuteilung von Zertifikaten in einigen Mitgliedstaaten und einigen Sektoren begrenzt sein, was hauptsächlich auf die Abhängigkeit von Emissionsprognosen zurückzuführen ist, bevor verifizierte Emissionsdaten im Rahmen des EU-EHS verfügbar wurden. Als die Veröffentlichung der verifizierten Emissionsdaten für 2005 diese Überverteilung hervorhebt, reagierte der Markt wie erwartet mit einer Senkung des Marktpreises für Zertifikate. Die Verfügbarkeit verifizierter Emissionsdaten hat es der Kommission ermöglicht, sicherzustellen, dass die Obergrenze für nationale Zuweisungen in der zweiten Phase auf einem Niveau festgelegt wird, das zu echten Emissionsminderungen führt. Die bisherige Erfahrung hat gezeigt, dass eine stärkere Harmonisierung innerhalb des EU-EHS zwingend erforderlich ist, um sicherzustellen, dass die EU ihre Ziele der Emissionsminderung zumindest mit geringen Wettbewerbsverzerrungen erreicht. Die Notwendigkeit einer stärkeren Harmonisierung ist am deutlichsten in Bezug auf die Festlegung der Obergrenze für die Gesamtemissionen. Die ersten beiden Handelsperioden zeigen auch, dass weitgehende nationale Methoden für die Zuteilung von Zertifikaten an Anlagen den lauteren Wettbewerb im Binnenmarkt bedrohen. Darüber hinaus sind eine stärkere Harmonisierung, Klarstellung und Verfeinerung in Bezug auf den Geltungsbereich des Systems, den Zugang zu Krediten aus Emissionsminderungsprojekten außerhalb der EU, die Bedingungen für die Anbindung des EU-Emissionshandelssystems an Emissionshandelssysteme an anderer Stelle und die Überwachung, Überprüfung und Anforderungen. Was sind die wichtigsten Änderungen am EU-EHS und ab wann werden sie angewendet? Die vereinbarten Designänderungen gelten ab dem dritten Handelstag, dh Januar 2013. Während die Vorbereitungsarbeiten unverzüglich eingeleitet werden, bleiben die geltenden Regeln bis Januar 2013 unverändert Um sicherzustellen, dass die Regulierungsstabilität aufrechterhalten wird. Das EU-EHS in der dritten Phase wird ein effizienteres, harmonisierteres und gerechteres System sein. Erhöhte Effizienz wird durch eine längere Handelszeit erreicht (8 Jahre statt 5 Jahre), eine robuste und jährlich sinkende Emissionsminderung (21 Reduktionen im Jahr 2020 gegenüber 2005) und eine deutliche Steigerung der Versteigerung (von weniger als 4 Jahren) In Phase 2 bis mehr als die Hälfte in Phase 3). In vielen Bereichen wurde mehr Harmonisierung vereinbart, unter anderem in Bezug auf das Cap-Setting (ein EU-weites Cap anstelle der nationalen Caps in den Phasen 1 und 2) und die Regeln für die Übergangsfreiheit. Die Fairness des Systems wurde durch den Übergang zu EU-weiten freien Zuteilungsregeln für Industrieanlagen und durch die Einführung eines Umverteilungsmechanismus, der neue Mitgliedstaaten berechtigt, weitere Zertifikate zu vergeben, erheblich erhöht. Wie sieht der endgültige Text gegenüber dem ursprünglichen Vorschlag der Kommission aus? Die vom Europäischen Rat für Frühjahr 2007 beschlossenen Klima - und Energieziele wurden beibehalten und die Gesamtarchitektur des Kommissionsvorschlags zum EU-EHS bleibt erhalten. Das heißt, dass es eine EU-weite Obergrenze für die Anzahl der Emissionsberechtigungen geben wird, die jährlich auf einer linearen Trendlinie sinkt, die über das Ende der dritten Handelsperiode hinausgeht (2013-2020). Der Hauptunterschied gegenüber dem Vorschlag besteht darin, dass die Versteigerung der Zertifikate langsamer abläuft. Was sind die wichtigsten Änderungen gegenüber dem Kommissionsvorschlag Zusammenfassend sind die wichtigsten Änderungen, die an dem Vorschlag vorgenommen wurden, wie folgt: Einige Mitgliedstaaten haben eine fakultative und vorübergehende Abweichung von der Regel erlaubt, dass keine Zulagen kostenlos zugewiesen werden sollen Diese Ausnahmeregelung steht Mitgliedstaaten zur Verfügung, die bestimmte Bedingungen für die Zusammenschaltung ihres Stromnetzes, den Anteil eines einzigen fossilen Brennstoffs an der Stromerzeugung und BIPcapita im Verhältnis zum EU-27-Durchschnitt erfüllen. Darüber hinaus ist die Höhe der Freibeträge, die ein Mitgliedstaat Kraftwerken zuteilen kann, auf 70 Kohlendioxidemissionen relevanter Anlagen in Phase 1 beschränkt und in den darauf folgenden Jahren sinkend. Darüber hinaus kann die kostenfreie Zuteilung in Phase 3 nur für Kraftwerke erfolgen, die bis Ende 2008 in Betrieb oder im Bau sind. Siehe Antwort auf Frage 15 unten. Weitere Einzelheiten finden sich in der Richtlinie über die Kriterien für die Festlegung der Sektoren oder Teilsektoren, für die ein erhebliches Risiko von CO2-Emissionen besteht. Und ein früheres Datum der Veröffentlichung der Kommissionsliste dieser Sektoren (31. Dezember 2009). Überdies wird vorbehaltlich einer Überprüfung, wenn eine zufriedenstellende internationale Vereinbarung getroffen wird, Anlagen in allen exponierten Industrien 100 kostenlose Zertifikate erhalten, soweit sie die effizienteste Technologie verwenden. Die freie Zuteilung an die Industrie beschränkt sich auf den Anteil dieser Emissionen an den gesamten Emissionen in den Jahren 2005 bis 2007. Die Gesamtzahl der Zertifikate, die für Installationen in Industriezweigen frei zugewiesen werden, wird im Einklang mit dem Rückgang der Emissionsobergrenze jährlich sinken. Die Mitgliedstaaten können auch bestimmte Anlagen für CO 2 - Kosten, die in den Elektrizitätspreisen verbilligt werden, entschädigen, wenn die CO 2 - Kosten sie sonst der Gefahr von CO2-Leckagen aussetzen könnten. Die Kommission hat sich verpflichtet, die gemeinschaftlichen Leitlinien für staatliche Beihilfen für den Umweltschutz in dieser Hinsicht zu ändern. Siehe Antwort auf Frage 15 unten. Das Niveau der Versteigerung von Zertifikaten für die nicht exponierte Industrie wird sich, wie von der Kommission vorgeschlagen, linear erhöhen, aber bis zum Jahr 2020 wird sie 70 erreichen, um bis zum Jahr 2027 100 zu erreichen. Wie im Vorschlag der Kommission vorgesehen Werden zehn der Zertifikate für die Versteigerung von den Mitgliedstaaten mit einem hohen Pro-Kopf-Einkommen an diejenigen mit niedrigem Pro-Kopf-Einkommen umverteilt, um die finanzielle Leistungsfähigkeit der letzteren zu stärken, um in klimafreundliche Technologien zu investieren. Für einen anderen Umverteilungsmechanismus von 2 der Versteigerungszulagen wurde eine Bestimmung eingeführt, um die Mitgliedstaaten zu berücksichtigen, die 2005 eine Verringerung der Treibhausgasemissionen um mindestens 20 im Vergleich zu dem im Kyoto-Protokoll festgelegten Referenzjahr erreicht hatten. Der Anteil der Versteigerungserlöse, den die Mitgliedstaaten zur Bekämpfung und Anpassung an den Klimawandel vor allem in der EU, aber auch in den Entwicklungsländern empfehlen, wird von 20 auf 50 erhöht. Der Text sieht eine Ergänzung des vorgeschlagenen zulässigen Niveaus vor Der Nutzung der JICDM-Kredite im Rahmen des 20 Szenarios für die bestehenden Betreiber, die im Zeitraum 2008-2012 die niedrigsten Budgets für die Einfuhr und Verwendung dieser Kredite in Bezug auf die Zuteilungen und den Zugang zu Krediten erhalten haben. Neue Sektoren, neue Marktteilnehmer in den Jahren 2013-2020 und 2008-2012 können auch Kredite verwenden. Der Gesamtbetrag der zu verwendenden Kredite wird jedoch nicht mehr als 50 der Kürzungen zwischen 2008 und 2020 betragen. Auf der Grundlage einer strengeren Emissionsminderung im Rahmen eines zufriedenstellenden internationalen Übereinkommens könnte die Kommission einen zusätzlichen Zugang zu CER und ERU ermöglichen Betreiber im Gemeinschaftssystem. Siehe Antwort auf Frage 20 unten. Die Erlöse aus der Versteigerung von 300 Millionen Zertifikaten aus der Reserve der neuen Marktteilnehmer werden zur Unterstützung von bis zu zwölf Projekten zur CO2-Abscheidung und - speicherung sowie von Projekten eingesetzt, die innovative Technologien für erneuerbare Energien demonstrieren. Eine Reihe von Bedingungen sind diesem Finanzierungsmechanismus beigefügt. Siehe Antwort auf Frage 30 unten. Die Möglichkeit, kleine Verbrennungsanlagen auszuschließen, sofern sie gleichwertigen Maßnahmen unterliegen, wurde erweitert, um alle kleinen Anlagen unabhängig von ihrer Tätigkeit zu erfüllen, die Emissionsgrenzwerte wurden von 10.000 auf 25.000 Tonnen CO 2 pro Jahr erhöht und die Kapazitätsgrenze, die Verbrennungsanlagen müssen zusätzlich von 25MW auf 35MW gesteigert werden. Mit diesen erhöhten Schwellen wird der Anteil der abgedeckten Emissionen, der potenziell aus dem Emissionshandelssystem ausgeschlossen sein könnte, erheblich und damit eine entsprechende Regelung eingeführt, um eine entsprechende Kürzung der EU-weiten Deckung der Zertifikate zu ermöglichen. Gibt es noch nationale Zuteilungspläne (NAP)? In ihren NAP für die ersten (2005-2007) und die zweiten (2008-2012) Handelsperioden haben die Mitgliedstaaten die Gesamtzahl der Zertifikate festgelegt, die der Obergrenze zuzuteilen sind und wie diese zu erreichen sind Den betreffenden Anlagen zugewiesen werden. Dieser Ansatz hat erhebliche Unterschiede in den Zuteilungsregeln hervorgerufen und einen Anreiz für jeden Mitgliedstaat geschaffen, seine eigene Industrie zu begünstigen und hat zu großer Komplexität geführt. Ab der dritten Handelsperiode gibt es eine einzige EU-weite Obergrenze und Zulagen werden auf der Grundlage harmonisierter Regeln zugeteilt. Nationale Zuteilungspläne werden daher nicht mehr benötigt. Wie wird die Emissionsobergrenze in Phase 3 festgelegt werden Die Regeln für die Berechnung der EU-weiten Obergrenze sind wie folgt: Ab 2013 wird die Gesamtzahl der Zertifikate linear sinken. Ausgangspunkt dieser Linie ist die durchschnittliche Gesamtmenge der Zertifikate (Phase-2-Cap), die von den Mitgliedstaaten für den Zeitraum 2008-2012 ausgestellt werden soll, angepasst an den erweiterten Anwendungsbereich des Systems ab 2013 sowie an kleine Installationen dieses Mitglieds Staaten haben ausgeschlossen. Der lineare Faktor, um den der jährliche Betrag sinkt, beträgt 1,74 gegenüber der Phase-2-Kappe. Ausgangspunkt für die Bestimmung des linearen Faktors von 1,74 ist die Gesamtreduktion von Treibhausgasen im Vergleich zu 1990, was einer Verringerung von 14 gegenüber 2005 entspricht. Allerdings ist eine stärkere Reduktion des EU-EHS erforderlich, weil es billiger zu reduzieren ist Emissionen in den ETS-Sektoren. Die Aufteilung, die die Gesamtreduktionskosten minimiert, beläuft sich auf: eine Verringerung der Emissionen des EU-EHS-Sektors im Vergleich zu 2005 bis 2020 um etwa 10 im Vergleich zu 2005 für die Sektoren, die nicht unter das EU-EHS fallen. Die 21-Reduktion im Jahr 2020 führt zu einer ETS-Obergrenze im Jahr 2020 von höchstens 1720 Millionen Zertifikaten und impliziert eine durchschnittliche Phase-3-Kappe (2013 bis 2020) von etwa 1846 Millionen Zertifikaten und eine Reduktion von 11 gegenüber der Phase 2-Cap. Alle angegebenen absoluten Zahlen entsprechen der Deckung zu Beginn der zweiten Handelsperiode und berücksichtigen daher nicht die im Jahr 2012 hinzukommende Luftfahrt und andere Sektoren, die in der Phase 3 hinzugefügt werden. Die endgültigen Zahlen für die jährlichen Emissionsobergrenzen In Phase 3 wird von der Kommission bis zum 30. September 2010 festgelegt und veröffentlicht. Wie wird die Emissionsminderung über Phase 3 hinaus bestimmt Der lineare Faktor von 1,74, der für die Bestimmung der Phase 3-Cap verwendet wird, gilt auch über das Ende der Handelsperiode hinaus 2020 und bestimmt die Mütze für die vierte Handelsperiode (2021 bis 2028) und darüber hinaus. Sie kann bis spätestens 2025 revidiert werden. Tatsächlich werden bis 2050 erhebliche Emissionsreduktionen von 60-80 gegenüber 1990 erforderlich sein, um das strategische Ziel zu erreichen, den globalen durchschnittlichen Temperaturanstieg auf nicht mehr als 2C über dem vorindustriellen Niveau zu begrenzen. Für jedes Jahr wird eine EU-weite Obergrenze für Emissionsrechte festgelegt. Wird dies die Flexibilität für die betroffenen Anlagen verringern, wird die Flexibilität für Installationen nicht reduziert. In jedem Jahr müssen die zu versteigernden und zu verteilenden Zertifikate bis zum 28. Februar von den zuständigen Behörden ausgestellt werden. Der letzte Termin für die Übernahme von Zertifikaten für Betreiber ist der 30. April des Jahres nach dem Jahr, in dem die Emissionen stattgefunden haben. Die Betreiber erhalten somit Zulagen für das laufende Jahr, bevor sie die Emissionszertifikate für das Vorjahr zurückgeben müssen. Die Wertberichtigungen bleiben während der gesamten Handelsperiode gültig, und alle überschüssigen Zertifikate können nun für die Verwendung in nachfolgenden Handelsperioden gebucht werden. In dieser Hinsicht wird sich nichts ändern. Das System basiert auf Handelszeiten, die dritte Handelsperiode dauert jedoch acht Jahre, von 2013 bis 2020, im Gegensatz zu fünf Jahren für die zweite Phase von 2008 bis 2012. Für die zweite Handelsperiode haben die Mitgliedstaaten im Allgemeinen beschlossen, Gesamtmenge der Zertifikate für jedes Jahr. Die lineare Abnahme jährlich ab 2013 wird den erwarteten Emissionstrends im Berichtszeitraum besser entsprechen. Was sind die vorläufigen jährlichen ETS-Cap-Werte für den Zeitraum 2013 bis 2020 Die vorläufigen jährlichen Cap-Werte stellen sich wie folgt dar: Diese Angaben beziehen sich auf den in der Phase 2 (2008 bis 2012) anwendbaren Umfang des ETS und auf die Entscheidungen der Kommission über die Nationale Zuteilungspläne für die Phase 2 in Höhe von 2083 Mio. t. Diese Zahlen werden aus mehreren Gründen angepasst. Zunächst wird eine Anpassung vorgenommen, um den Erweiterungen des Geltungsbereichs in Phase 2 Rechnung zu tragen, sofern die Mitgliedstaaten ihre auf diese Erweiterungen zurückzuführenden Emissionen nachweisen und überprüfen. Zweitens wird eine Anpassung hinsichtlich der weiteren Ausweitung des Geltungsbereichs des ETS in der dritten Handelsperiode vorgenommen. Drittens führt jede Opt-out von kleinen Installationen zu einer entsprechenden Reduzierung der Kappe. Viertens berücksichtigen die Zahlen weder die Einbeziehung der Luftfahrt noch die Emissionen aus Norwegen, Island und Liechtenstein. Werden Zulagen noch frei zugewiesen Ja. Industrieanlagen erhalten eine Übergangsfreiheit. In den Mitgliedstaaten, die für die fakultative Abweichung in Betracht kommen, können Kraftwerke, falls der Mitgliedstaat dies beschließt, auch Freibeträge erhalten. Es wird geschätzt, dass mindestens die Hälfte der verfügbaren Zertifikate ab 2013 versteigert werden. Während die große Mehrheit der Zertifikate für Anlagen in der ersten und zweiten Handelsphase kostenlos zugeteilt wurde, schlug die Kommission vor, die Versteigerung von Zertifikaten zu einem Grundsatz der Zuteilung zu machen. Denn die Versteigerung garantiert die Effizienz, Transparenz und Einfachheit des Systems und schafft den größten Anreiz für Investitionen in eine kohlenstoffarme Wirtschaft. Er genügt am besten dem Verursacherprinzip und vermeidet die Gewinnung von Gewinnen an bestimmte Sektoren, die die Nominalkosten der Zertifikate an ihre Kunden weitergegeben haben, obwohl sie diese kostenlos erhalten. Wie werden Freibeträge freigegeben Bis zum 31. Dezember 2010 wird die Kommission EU-weite Regeln annehmen, die im Rahmen eines Ausschussverfahrens (Komitologie) entwickelt werden. Diese Regeln werden die Zuweisungen vollständig harmonisieren, so dass alle Unternehmen in der gesamten EU mit denselben oder ähnlichen Tätigkeiten den gleichen Regeln unterliegen. Die Regeln werden so weit wie möglich sicherstellen, dass die Zuweisung CO2-effiziente Technologien fördert. Die verabschiedeten Regeln sehen vor, daß die Zuteilungen, soweit dies möglich ist, auf sogenannten Benchmarks, z. B. Eine Anzahl von Zertifikaten pro Menge der historischen Produktion. Solche Regelungen belohnen Betreiber, die frühzeitig Maßnahmen zur Verringerung der Treibhausgase getroffen haben, das Verursacherprinzip besser widerspiegeln und stärkere Anreize zur Emissionsreduktion geben, da die Zuteilungen nicht mehr von den historischen Emissionen abhängen. Alle Zuteilungen sind vor Beginn der dritten Handelsperiode zu ermitteln und keine nachträglichen Anpassungen sind zulässig. Welche Anlagen werden kostenfreie Zuteilungen erhalten und welche nicht Wie werden negative Auswirkungen auf die Wettbewerbsfähigkeit vermieden? Unter Berücksichtigung ihrer Fähigkeit, die erhöhten Kosten für Emissionszertifikate weiterzugeben, ist die vollständige Versteigerung ab 2013 für Stromerzeuger die Regel. Jedoch haben Mitgliedstaaten, die bestimmte Bedingungen hinsichtlich ihrer Zusammenschaltbarkeit oder ihres Anteils an fossilen Brennstoffen bei der Stromerzeugung und des Pro-Kopf-BIP im Verhältnis zum EU-27-Durchschnitt erfüllen, die Möglichkeit, vorübergehend von dieser Regelung für bestehende Kraftwerke abzuweichen. Der Versteigerungssatz im Jahr 2013 soll mindestens 30 in Bezug auf die Emissionen in der ersten Periode betragen und muss spätestens bis 2020 schrittweise auf 100 ansteigen. Bei Anwendung der Option verpflichtet sich der Mitgliedstaat, in die Verbesserung und Aufwertung von Investitionen zu investieren Die Infrastruktur, in saubere Technologien und in der Diversifizierung ihres Energiemixes und der Versorgungsquellen um einen Betrag, der dem Marktwert der freien Zuteilung weitestgehend entspricht. In anderen Sektoren werden die Mittelzuweisungen ab 2013 schrittweise abgebaut, wobei die Mitgliedstaaten sich verpflichten, im Jahr 2013 bei 20 Versteigerungen zu beginnen und im Jahr 2020 auf 70 Versteigerungen zu steigen, um 100 im Jahr 2027 zu erreichen. Allerdings wird eine Ausnahme gemacht Installationen in Sektoren, von denen festgestellt wird, dass sie einem erheblichen Risiko von CO2-Leckagen ausgesetzt sind. Dieses Risiko könnte auftreten, wenn das EU-EHS die Produktionskosten so stark erhöht, dass Unternehmen beschlossen haben, die Produktion in Gebiete außerhalb der EU zu verlagern, die keinen vergleichbaren Emissionseinschränkungen unterliegen. Die Kommission wird die betroffenen Sektoren bis zum 31. Dezember 2009 bestimmen. Dabei wird die Kommission unter anderem prüfen, ob die direkten und indirekten zusätzlichen Produktionskosten, die durch die Umsetzung der ETS-Richtlinie im Verhältnis zur Bruttowertschöpfung verursacht werden, So beträgt der Gesamtwert seiner Ausfuhren und Einfuhren, geteilt durch den Gesamtwert seines Umsatzes und seiner Einfuhren, mehr als 10. Wenn das Ergebnis bei einem dieser Kriterien mehr als 30 beträgt, wird der Sektor auch als erheblich kohlenstoffgefährdet angesehen. Installationen in diesen Sektoren erhalten 100 ihrer Anteile an der jährlich sinkenden Gesamtmenge an freien Zertifikaten. Der Anteil dieser Industrieemissionen wird in Bezug auf die gesamten ETS-Emissionen in den Jahren 2005 bis 2007 ermittelt. CO 2 - Kosten, die in den Strompreisen weitergegeben werden, könnten auch bestimmte Anlagen dem Risiko von CO2-Leckagen aussetzen. Um ein solches Risiko zu vermeiden, können die Mitgliedstaaten eine Entschädigung für diese Kosten gewähren. In Ermangelung eines internationalen Abkommens über den Klimawandel hat sich die Kommission verpflichtet, die diesbezüglichen Leitlinien der Gemeinschaft für staatliche Umweltschutzbeihilfen zu ändern. Nach einer internationalen Vereinbarung, die sicherstellt, dass Wettbewerber in anderen Teilen der Welt vergleichbare Kosten tragen, kann das Risiko von CO2-Leckagen vernachlässigbar sein. Daher wird die Kommission bis zum 30. Juni 2010 eine eingehende Bewertung der Lage der energieintensiven Industrie und des Risikos des Ausstiegs von CO2-Emissionen unter Berücksichtigung der Ergebnisse der internationalen Verhandlungen und unter Berücksichtigung aller verbindlichen sektoralen Maßnahmen durchführen Vereinbarungen, die möglicherweise abgeschlossen wurden. Dem Bericht werden alle geeigneten Vorschläge beigefügt. Dabei kann es sich um die Aufrechterhaltung oder Anpassung des Anteils der kostenlos erhaltenen Zertifikate an Industrieanlagen handeln, die besonders dem globalen Wettbewerb ausgesetzt sind oder die Importeure der betroffenen Produkte im EHS umfassen. Wer die Auktionen organisiert und wie diese durchgeführt werden, ist für die Versteigerung der ihnen gewährten Zertifikate verantwortlich. Jeder Mitgliedstaat muss entscheiden, ob er eine eigene Versteigerungsinfrastruktur und - plattform entwickeln will oder ob er mit anderen Mitgliedstaaten zusammenarbeiten will, um regionale oder EU-weite Lösungen zu entwickeln. Die Verteilung der Versteigerungsrechte auf die Mitgliedstaaten beruht weitgehend auf Emissionen in Phase 1 des EU-Emissionshandelssystems, doch wird ein Teil der Rechte aus den reichen Mitgliedstaaten an ärmere Länder verteilt, um dem niedrigeren BIP pro Kopf und höheren Perspektiven Rechnung zu tragen Für Wachstum und Emissionen. Es ist immer noch so, dass 10 der Ansprüche auf Versteigerungszulagen von Mitgliedstaaten mit hohem Pro-Kopf-Einkommen an diejenigen mit niedrigem Pro-Kopf-Einkommen umverteilt werden, um die finanzielle Leistungsfähigkeit der letzteren zu stärken, um in klimafreundliche Technologien zu investieren. Jedoch wurde eine Bestimmung für einen weiteren Umverteilungsmechanismus von 2 hinzugefügt, um die Mitgliedstaaten zu berücksichtigen, die 2005 eine Verringerung von mindestens 20 Treibhausgasemissionen gegenüber dem im Kyoto-Protokoll festgelegten Referenzjahr erreicht hatten. Davon profitieren neun Mitgliedstaaten. Jede Versteigerung muss den Regeln des Binnenmarktes entsprechen und muss daher jedem potenziellen Käufer unter nichtdiskriminierenden Bedingungen offen stehen. Bis zum 30. Juni 2010 wird die Kommission eine Verordnung (im Rahmen des Komitologieverfahrens) erlassen, die die geeigneten Regeln und Bedingungen für die Gewährleistung effizienter und koordinierter Auktionen bietet, ohne den Zulassungsmarkt zu stören. Wie viele Zulagen werden in jedem Mitgliedstaat versteigert und wie wird dieser Betrag ermittelt? Alle Zertifikate, die nicht kostenlos zugeteilt werden, werden versteigert. Insgesamt 88 der Zertifikate, die von jedem Mitgliedstaat versteigert werden sollen, werden auf der Grundlage des Anteils der Mitgliedstaaten an den historischen Emissionen des EU-EHS verteilt. Zum Zwecke der Solidarität und des Wachstums werden 12 der Gesamtmenge auf eine Weise verteilt, die das Pro-Kopf-BIP und die Errungenschaften des Kyoto-Protokolls berücksichtigt. Die Sektoren und Gase werden ab 2013 abgedeckt Das EHS umfasst Anlagen, die bestimmte Tätigkeiten ausführen. Seit dem Start hat es über gewisse Kapazitätsschwellen, Kraftwerke und andere Feuerungsanlagen, Ölraffinerien, Koksöfen, Eisen - und Stahlwerke und Fabriken, die Zement, Glas, Kalk, Ziegel, Keramik, Zellstoff, Papier und Karton herstellen, abgedeckt. Was die Treibhausgase betrifft, so betrifft sie derzeit nur die Kohlendioxidemissionen, mit Ausnahme der Niederlande, die sich für Emissionen aus Lachgas entschieden haben. Ab 2013 wird der Geltungsbereich des EHS um weitere Sektoren und Treibhausgase erweitert. CO 2 - Emissionen aus Petrochemie, Ammoniak und Aluminium werden ebenso berücksichtigt wie die N2O-Emissionen aus der Produktion von Stickstoff-, Adipin - und Glykolsäureproduktion und Perfluorkohlenwasserstoffen aus dem Aluminiumsektor. Die Erfassung, der Transport und die geologische Speicherung aller Treibhausgasemissionen werden ebenfalls abgedeckt. Diese Sektoren werden nach den EU-weiten Regeln kostenfrei zugeteilt, genauso wie andere bereits abgedeckte Industriezweige. Ab 2012 wird die Luftfahrt auch in das EU-EHS einbezogen. Werden kleine Anlagen vom Geltungsbereich ausgenommen Eine Vielzahl von Anlagen, die relativ niedrige CO 2 - Ausstoßmengen ausstoßen, werden derzeit durch das ETS abgedeckt, und es wurden Bedenken hinsichtlich der Kostenwirksamkeit ihrer Integration aufgeworfen. Ab 2013 können die Mitgliedstaaten diese Anlagen unter bestimmten Bedingungen aus dem ETS entfernen. Bei den betreffenden Anlagen handelt es sich um solche, deren gemeldete Emissionen in jedem der 3 Jahre vor dem Anwendungsjahr weniger als 25 000 Tonnen CO 2 - Äquivalent betrugen. Für Verbrennungsanlagen gilt eine zusätzliche Kapazitätsgrenze von 35MW. Darüber hinaus haben die Mitgliedstaaten die Möglichkeit, von Krankenhäusern betriebene Anlagen auszuschließen. Die Anlagen können von der ETS ausgeschlossen werden, wenn sie durch Maßnahmen abgedeckt werden, die einen gleichwertigen Beitrag zu Emissionsminderungen leisten. Wie viele Emissionsgutschriften aus Drittländern zugelassen sind Für die zweite Handelsperiode haben die Mitgliedstaaten ihren Betreibern gestattet, erhebliche Kredite zu verwenden, die durch Emissionseinsparungsprojekte in Drittländern erwirtschaftet wurden, um einen Teil ihrer Emissionen in gleicher Weise zu decken ETS-Zulagen. The revised Directive extends the rights to use these credits for the third trading period and allows a limited additional quantity to be used in such a way that the overall use of credits is limited to 50 of the EU-wide reductions over the period 2008-2020. For existing installations, and excluding new sectors within the scope, this will represent a total level of access of approximately 1.6 billion credits over the period 2008-2020. In practice, this means that existing operators will be able to use credits up to a minimum of 11 of their allocation during the period 2008-2012, while a top-up is foreseen for operators with the lowest sum of free allocation and allowed use of credits in the 2008-2012 period. New sectors and new entrants in the third trading period will have a guaranteed minimum access of 4.5 of their verified emissions during the period 2013-2020. For the aviation sector, the minimum access will be 1.5. The precise percentages will be determined through comitology. These projects must be officially recognised under the Kyoto Protocols Joint Implementation (JI) mechanism (covering projects carried out in countries with an emissions reduction target under the Protocol) or Clean Development Mechanism (CDM) (for projects undertaken in developing countries). Credits from JI projects are known as Emission Reduction Units (ERUs) while those from CDM projects are called Certified Emission Reductions (CERs). On the quality side only credits from project types eligible for use in the EU trading scheme during the period 2008-2012 will be accepted in the period 2013-2020. Furthermore, from 1 January 2013 measures may be applied to restrict the use of specific credits from project types. Such a quality control mechanism is needed to assure the environmental and economic integrity of future project types. To create greater flexibility, and in the absence of an international agreement being concluded by 31 December 2009, credits could be used in accordance with agreements concluded with third countries. The use of these credits should however not increase the overall number beyond 50 of the required reductions. Such agreements would not be required for new projects that started from 2013 onwards in Least Developed Countries. Based on a stricter emissions reduction in the context of a satisfactory international agreement . additional access to credits could be allowed, as well as the use of additional types of project credits or other mechanisms created under the international agreement. However, once an international agreement has been reached, from January 2013 onwards only credits from projects in third countries that have ratified the agreement or from additional types of project approved by the Commission will be eligible for use in the Community scheme. Will it be possible to use credits from carbon sinks like forests No. Before making its proposal, the Commission analysed the possibility of allowing credits from certain types of land use, land-use change and forestry (LULUCF) projects which absorb carbon from the atmosphere. It concluded that doing so could undermine the environmental integrity of the EU ETS, for the following reasons: LULUCF projects cannot physically deliver permanent emissions reductions. Insufficient solutions have been developed to deal with the uncertainties, non-permanence of carbon storage and potential emissions leakage problems arising from such projects. The temporary and reversible nature of such activities would pose considerable risks in a company-based trading system and impose great liability risks on Member States. The inclusion of LULUCF projects in the ETS would require a quality of monitoring and reporting comparable to the monitoring and reporting of emissions from installations currently covered by the system. This is not available at present and is likely to incur costs which would substantially reduce the attractiveness of including such projects. The simplicity, transparency and predictability of the ETS would be considerably reduced. Moreover, the sheer quantity of potential credits entering the system could undermine the functioning of the carbon market unless their role were limited, in which case their potential benefits would become marginal. The Commission, the Council and the European Parliament believe that global deforestation can be better addressed through other instruments. For example, using part of the proceeds from auctioning allowances in the EU ETS could generate additional means to invest in LULUCF activities both inside and outside the EU, and may provide a model for future expansion. In this respect the Commission has proposed to set up the Global Forest Carbon Mechanism that would be a performance-based system for financing reductions in deforestation levels in developing countries. Besides those already mentioned, are there other credits that could be used in the revised ETS Yes. Projects in EU Member States which reduce greenhouse gas emissions not covered by the ETS could issue credits. These Community projects would need to be managed according to common EU provisions set up by the Commission in order to be tradable throughout the system. Such provisions would be adopted only for projects that cannot be realised through inclusion in the ETS. The provisions will seek to ensure that credits from Community projects do not result in double-counting of emission reductions nor impede other policy measures to reduce emissions not covered by the ETS, and that they are based on simple, easily administered rules. Are there measures in place to ensure that the price of allowances wont fall sharply during the third trading period A stable and predictable regulatory framework is vital for market stability. The revised Directive makes the regulatory framework as predictable as possible in order to boost stability and rule out policy-induced volatility. Important elements in this respect are the determination of the cap on emissions in the Directive well in advance of the start of the trading period, a linear reduction factor for the cap on emissions which continues to apply also beyond 2020 and the extension of the trading period from 5 to 8 years. The sharp fall in the allowance price during the first trading period was due to over-allocation of allowances which could not be banked for use in the second trading period. For the second and subsequent trading periods, Member States are obliged to allow the banking of allowances from one period to the next and therefore the end of one trading period is not expected to have any impact on the price. A new provision will apply as of 2013 in case of excessive price fluctuations in the allowance market. If, for more than six consecutive months, the allowance price is more than three times the average price of allowances during the two preceding years on the European market, the Commission will convene a meeting with Member States. If it is found that the price evolution does not correspond to market fundamentals, the Commission may either allow Member States to bring forward the auctioning of a part of the quantity to be auctioned, or allow them to auction up to 25 of the remaining allowances in the new entrant reserve. The price of allowances is determined by supply and demand and reflects fundamental factors like economic growth, fuel prices, rainfall and wind (availability of renewable energy) and temperature (demand for heating and cooling) etc. A degree of uncertainty is inevitable for such factors. The markets, however, allow participants to hedge the risks that may result from changes in allowances prices. Are there any provisions for linking the EU ETS to other emissions trading systems Yes. One of the key means to reduce emissions more cost-effectively is to enhance and further develop the global carbon market. The Commission sees the EU ETS as an important building block for the development of a global network of emission trading systems. Linking other national or regional cap-and-trade emissions trading systems to the EU ETS can create a bigger market, potentially lowering the aggregate cost of reducing greenhouse gas emissions. The increased liquidity and reduced price volatility that this would entail would improve the functioning of markets for emission allowances. This may lead to a global network of trading systems in which participants, including legal entities, can buy emission allowances to fulfil their respective reduction commitments. The EU is keen to work with the new US Administration to build a transatlantic and indeed global carbon market to act as the motor of a concerted international push to combat climate change. While the original Directive allows for linking the EU ETS with other industrialised countries that have ratified the Kyoto Protocol, the new rules allow for linking with any country or administrative entity (such as a state or group of states under a federal system) which has established a compatible mandatory cap-and-trade system whose design elements would not undermine the environmental integrity of the EU ETS. Where such systems cap absolute emissions, there would be mutual recognition of allowances issued by them and the EU ETS. What is a Community registry and how does it work Registries are standardised electronic databases ensuring the accurate accounting of the issuance, holding, transfer and cancellation of emission allowances. As a signatory to the Kyoto Protocol in its own right, the Community is also obliged to maintain a registry. This is the Community Registry, which is distinct from the registries of Member States. Allowances issued from 1 January 2013 onwards will be held in the Community registry instead of in national registries. Will there be any changes to monitoring, reporting and verification requirements The Commission will adopt a new Regulation (through the comitology procedure) by 31 December 2011 governing the monitoring and reporting of emissions from the activities listed in Annex I of the Directive. A separate Regulation on the verification of emission reports and the accreditation of verifiers should specify conditions for accreditation, mutual recognition and cancellation of accreditation for verifiers, and for supervision and peer review as appropriate. What provision will be made for new entrants into the market Five percent of the total quantity of allowances will be put into a reserve for new installations or airlines that enter the system after 2013 (new entrants). The allocations from this reserve should mirror the allocations to corresponding existing installations. A part of the new entrant reserve, amounting to 300 million allowances, will be made available to support the investments in up to 12 demonstration projects using the carbon capture and storage technology and demonstration projects using innovative renewable energy technologies. There should be a fair geographical distribution of the projects. In principle, any allowances remaining in the reserve shall be distributed to Member States for auctioning. The distribution key shall take into account the level to which installations in Member States have benefited from this reserve. What has been agreed with respect to the financing of the 12 carbon capture and storage demonstration projects requested by a previous European Council The European Parliaments Environment Committee tabled an amendment to the EU ETS Directive requiring allowances in the new entrant reserve to be set aside in order to co-finance up to 12 demonstration projects as requested by the European Council in spring 2007. This amendment has later been extended to include also innovative renewable energy technologies that are not commercially viable yet. Projects shall be selected on the basis of objective and transparent criteria that include requirements for knowledge sharing. Support shall be given from the proceeds of these allowances via Member States and shall be complementary to substantial co-financing by the operator of the installation. No project shall receive support via this mechanism that exceeds 15 of the total number of allowances (i. e. 45 million allowances) available for this purpose. The Member State may choose to co-finance the project as well, but will in any case transfer the market value of the attributed allowances to the operator, who will not receive any allowances. A total of 300 million allowances will therefore be set aside until 2015 for this purpose. What is the role of an international agreement and its potential impact on EU ETS When an international agreement is reached, the Commission shall submit a report to the European Parliament and the Council assessing the nature of the measures agreed upon in the international agreement and their implications, in particular with respect to the risk of carbon leakage. On the basis of this report, the Commission shall then adopt a legislative proposal amending the present Directive as appropriate. For the effects on the use of credits from Joint Implementation and Clean Development Mechanism projects, please see the reply to question 20. What are the next steps Member States have to bring into force the legal instruments necessary to comply with certain provisions of the revised Directive by 31 December 2009. This concerns the collection of duly substantiated and verified emissions data from installations that will only be covered by the EU ETS as from 2013, and the national lists of installations and the allocation to each one. For the remaining provisions, the national laws, regulations and administrative provisions only have to be ready by 31 December 2012. The Commission has already started the work on implementation. For example, the collection and analysis of data for use in relation to carbon leakage is ongoing (list of sectors due end 2009). Work is also ongoing to prepare the Regulation on timing, administration and other aspects of auctioning (due by June 2010), the harmonised allocation rules (due end 2010) and the two Regulations on monitoring and reporting of emissions and verification of emissions and accreditation of verifiers (due end 2011).Trading Objectives - Begin with the End in Mind Trading objectives are the goals you want to achieve through trading, such as putting your kids through college, buying a bigger house, or retiring earlier than you ever thought. In trading, you do not always have the type of market that works best for your system and you will inherently suffer draw downs that are not any fun. These goals and dreams are the fuel that keeps us focused on achieving our trading objectives. Anything worth doing takes work and time. The positive side of trading is if you absolutely love it then it wont feel like work. What are your personal trading objectives Here are a few thoughts and questions to help you discover how to create your trading objectives. What type of returns do you want to achieve This is a fun question. Most people will answer it by saying, as much as possible. this is not the answer that will help you with your trading objectives. It is important for you to think through this question. The more money you want to make the more time you will have to put in to trading. No one has found a way to magically multiply their money without taking time to do it, so remember this when you are thinking about the types of returns you want to achieve. For example, if you work fulltime and trade on the side then you will not have 8 hours a day to focus on trading and you need to set reasonable return goals. On the other hand if trading is what you do for a living then and you spend 8 hours a day working on it, then you should be able to set higher return goals. Here is one of the best books to read about the master traders and the returns they achieved. Trend Following, How Great Traders Make Millions In Up or Down Markets, by Michael W. Covel. This book describes several trend followers and their performance history. This should give you an idea of what is achievable or at least what to shoot for when you are thinking about your trading objectives. The difference between what these traders are able to achieve and what you can achieve will be based on your time and willingness to learn. The other big difference if whether you are managing a large pool of assets or a smaller personal pool of assets. The size of the asset base will absolutely change your ability to achieve higher returns. Your strategy will dictate what size will start to hamper your returns. If you are trading in very liquid instruments then the sky is the limit but if you trade low volume small cap stock, penny stocks, out of the money options, then you will need to make sure you know how much you can trade on each individual position before it starts affecting your returns. This leads us into the next question. What type of securities do you want to trade There are really two questions you need to work through to help you answer this step. These two questions are how much money you have to trade and what amount of time you are willing to spend trading . The types of the securities you want to trade will hinge on the answers to these two questions. Lets start with how much money you have to trade. For those that have 5000 to 25,000 you are going to be limited to the types of strategies that you can use. The reason for this limitation is based on my belief that you should use position sizing with every strategy you trade. You should not risk more than 2 of your trading capital on any one trade, so for 5000 you could only risk 100 per trade. This does not get you a cost effective position. Even at 25,000 you still can only risk 500 per trade, this works a lot better but is not ideal. So for this level of capital you need to focus on a longer term trading strategy using EFT or Mutual Funds to keep your trading cost down. If you have 25,000 to 50,000 in trading capital this opens up a lot more strategies that can still be cost effective. You can now look into trading options, stocks and even futures. You still will need to be careful on the number of trades you take on a monthly or annual basis. Slippage and commissions can kill any trading strategy. The sweet spot for most of you reading this information will be 50,000 to 100,000. This amount of capital should allow you to create just about any type of system that you want. The only limitation to this amount of money is the number of different trading systems that you can create. This amount of capital should allow you to trade two maybe three strategies. Once you have 100,000 or more in trading capital then it becomes easier to have multiple trading strategies. The reason behind creating and trading more than one strategy is that inherent risk of trading strategies coming in and out of favor. There will be website and blogs that say they can take 5000 and turn it into 50,000 or more. They probably can if you catch a good run and do not worry about position sizing. With any strategy like this your chances of ruin are much greater than your chances of growing your capital to 50,000. All of the information above is based on using some type of position sizing model. Next is deciding how much time do you want to spend trading Is your goal to do this 40 hours a week, just 30 minutes a day, or anywhere in between Day trading will require the most time . Day trading is just what it sounds like you are in and out of positions during the day. In order to execute the trades you will need to have time to watch the market throughout the day and access to a computer to execute the trades. This can be done without having to be in front of a computer all day but it will be hard and you will not have the same results as somebody that has the time to trade all day. If you did want to day trade but you did not have the time to sit in front of a computer all day you could work in the evening screening for your trades, position size and execute your trades in the morning and set trailing stops to execute during the day. Day trading strategies can use just about any type of security, so the sky is the limit when it comes to this strategy and your trading objectives. Swing trading does not require as much of your time as day trading. Swing trading is similar to day trading strategies. You can create just about any type of swing trading strategy. This difference is the time you tend to hold your positions this is typically 3 days to 3 months. The reason this takes less time is you will not be as worried about the inter day movement of the position. Swing trading is a personal favorite because it gives me more flexibility than long-term position trading but with less time demand of day trading. Swing trading is also going to be able to use just about any type of security when you trade. Long-term position trading requires the least amount of time of these three strategies. Long-term position trading is just what it sounds like. You are positioning your securities for a long-term trade of between 3 months and several years. This strategy requires the least amount of time because you have large stops and triggers that do not have to be watched everyday and do not get triggered as often. The only limitation as far as the type of securities you can trade when it comes to this strategy is options and to a lesser extent futures. Both options and futures have a contract date which the option or future end either by expiring or requiring you to deliver the underlying security. You can trade these in a long-term position strategy but you will have to understand the cost of rolling the contracts. So in my opinion this strategy works best with stocks. All three trading strategies will have a big impact on your trading objectives. Making the assumption that you have an equally good system for each strategy, day trading will make you the most money with swing trading next in line and long-term position trading behind both other strategies. This tends to have to do with the amount of trades that each system gets. These three strategies are the basic type of trading strategies. There are many other types of strategies such as trading gaps, arbitrage spreads, scalping and so on. The strategy you choose will directly affect your trading objectives. Other than returns, what personal goals do you want trading to accomplish for you Do you want to trade for a living Are you going to only trade for yourself Trading is a wonderful business that allows you to be your own boss and set your own schedule. It is not a business for the faint of heart or overly emotional trader. You will have to continually work on your Trading Psychology. Remember trading is not easy and the market is there to take as much money from you as possible. So set realistic goals and trading objectives. Dont try to get rich overnight, it does not work. Most people selling trading systems are going to sell them by either appealing to your greed factor or fear factor. Try to stay away from the hype of huge returns. If you absolutely need to explore these types of systems start with the lowest amount possible or just paper trade. The good side of exploring all the different types of trading systems, is it will give you ideas of what you like and dont like in a building your own trading system that fits your trading objectives. What Is a Trading System By Van K. Tharp, Ph. D. Traders are constantly asking us What exactly is a system The purpose of this article will be to give you that information as clearly as possible. First, well go through some background information to help you understand what a system is outside of the context of trading. Youll learn how different people relate to systems according to how they relate to money. The second part of this article will focus on clearly defining what a trading system is. The third part of this article will focus on the broader picture of your systemyour trading plan. Finally, well focus on some key elements in system development. In Robert Kiyosakis book, Cash-Flow Quadrant . he distinguishes two types of people who work for money and two types of people who have money working for them. In each case, one of the major distinguishing characteristics is how they deal with systems. First, lets look at the idea of business systems. McDonalds, as a major franchise, is basically a large set of systems that one buys. In fact, a person who buys a McDonalds franchise must go to Hamburger University for about six months (I believe thats the length of it) to learn the systems for operating the franchise. There are systems for food delivery, preparing food, greeting customers, serving them within a minute, cleanup, etc. And all of these systems can easily be carried out by a manager who has a college degree and employees who might even be high school dropouts. In other words, a system is something that is repeatable, simple enough to be run by a 16 year old who might not be that bright, and works well enough to keep many people returning as customers. Now, knowing that definition of a system, lets look at how people in the four cash flow quadrants relate to systems. The Employee . Employees are basically motivated by security. They have a job and they do their work to get money. Employees basically run the systems. They dont necessarily know that they are running a system, but that is their function. For example, one employee at McDonalds will greet customers and take their order. This employee is basically running the customer-greeting system. Most employees do not understand systems. Instead, they just know what their job is. And this is typical of employees who become traders or employees who work as traders. They typically ask questions such as What stocks should I buy What is the market going to do Or How do I go about doing this We see it all the time in the questions we get. For example, a gentleman just called into CNBC, as Im writing this, and asked the guest, What direction do you think the market may go with respect to the war and how might one profit from it These are typically employee questions. And they amount to saying, I dont really understand anything, please tell me what to do The financial media thrives by answering the questions of the employee investortrader. The Self-Employed Person: The self-employed person is basically motivated by control and doing it right. Notice that I have often talked about how these motivations constitute some of the biases that most traders havethe need to be right and the need to control the markets. The self-employed person is the entire system. They are basically running on a treadmill only they dont know it. And the more they work, the more tired they get. Like the employee, the self-employed are working for money. However, they like it a little better, because they are in charge. They think working harder will make them more moneyand to a certain extent it does. But mostly, working harder gets them tired. Nevertheless, they continue to plough forward thinking that they are the only ones who can do it right. As I said earlier, the self-employed person basically is the system. And quite often they cannot see the system because they are so much a part of it. They are stuck in all the details. In addition, they have a strong tendency to want to complexify things. They are always looking for perfectionism and they believe that the perfect system must be complex. They are always asking, What will make my system perfect A lot of people come into trading from the self-employed mentalitydoctors, dentists, and other professionals who had their own small business in which they were basically all of the systems in one. This is all they tend to know and they approach trading the same way. They keep adding complexity until it works, even though this strategy seldom works. The self-employed person would be likely to have a discretionary system that is constantly being changed. The Business Owner: A good business owner should be able to walk away from the business for a year and come back to find it running better than before. While this is an ideal type of statement, it has some theoretical truth to it. This should occur because the job of the business owner is to design a group of systems to run the business so well that his employees can do the job by themselves (or at least with a manager in place). In other words, the business owner is someone who designs systems and these are usually simple systems. The business owner usually does very well in the trading arena if they approach the process the same way that theyve run a business before. And, of course, the business owner would usually hire someone to run their trading system, at a much lower wage. When Tom Basso, 1 who is interviewed in The New Market Wizards . did workshops with me, he always described himself as a businessman first and a trader second. Part of Toms perspective was to look for repetitive tasks that a human being in his organization has to repeat over and over again. When he found such tasks, his job was to develop a program to take that task out of human hands. Routine computer programs are great examples of simple systems. The Investor: The last person on the quadrant is the investor. The investor is someone who invests in businesses and hisher most important criterion should be, What is the rate of return of the business In other words, this person is continuing to ask, If I put money in this investment, what kind of return will I get on it High return investments (e. g. high returns on equity) are typically good businesses in which to put your money. Robert Kiyosaki describes this as the quadrant in which money is converted to wealth. Rich people, according to Kiyosaki, derive 70 of their income from investments and 30 or less of their income from wages. Most traders are probably not investors by this definition. They buy low or sell high, trading stocks. As a result, there is something they must do to generate their money. Investors, in contrast, are people who typically look for places where they can put their money that generate rates of returns of 25 or higher without them doing anything. If you know how to get those types of returns, then you want to hold onto those investments as long as possible. Many high tech stocks were showing earnings growth rates of well over 25, and when they did, the prices went up dramatically because this is what investors want. The problem with such investments is they are not guaranteed to continue forever. Many of you have probably discovered that in the last few years. What is a Trading System What most people think of as a trading system, I would call a trading strategy. This would consist of eight parts: A market filter S et up conditions A n entry signal A worst-case stop loss R e-entry when it is appropriate A position sizing algorithm, and You need multiple systems for different market conditions. A market filter is a way of looking at the market to determine if the market is appropriate for your system. For example, we can have quiet trending markets, volatile trending markets, flat quiet markets, and flat volatile markets. And, of course, the trending markets can either be bullish or bearish. Your system might only work well in one of those market conditions. As a result, you need a filter to determine whether your system has a high probability of working. Should you trade your system or not The set up conditions amount to your screening criteria. For example, if you trade stocks, there are 7,000 stocks that you might decide to invest in at any time. As a result, most people employ a series of screening criteria to reduce that number down to 50 stocks or less. Examples of screens might include William ONeils CANSLIM criteria 2 or a value screen for stocks with good PERs or a good PEG ratio or a fundamental screen having to do with management and its return on assets. You might also have a technical set up, just prior to entry such as watching the stock to go down for seven straight days. The entry signal would be a unique signal that youd use on stocks that meet your initial screen to determine when you might enter a positioneither long or short. There are all sorts of signals one might use for entry, but it typically involves some sort of move in your direction that occurs after a particular set-up occurs. The next component of your trading system is your protective stop . This is the worst-case loss that you would want to experience and it defined 1R (or your initial risk) for you. Your stop might be some value that will keep you in the stock for a long time (e. g. a 25 drop in the price of the stock) or something that will get you out quickly if the market turns against you (e. g. a 25 cent drop). Protective stops are absolutely essential. Markets dont go up forever and they dont go down forever. You need stops to protect yourself. As I said in Trade Your Way To Financial Freedom . entering the market without a protective stop is like driving through town ignoring red lights. You might get to your destination eventually, but your chances of doing so successfully and safely are very slim. The fifth component of a trading system is your re-entry strategy . Quite often when you get stopped out of a position, the stock will turn around in the direction that favors your old position. When this happens, you might have a perfect chance for profits that is not covered by your original set-up and entry conditions. As a result, you also need to think about re-entry criteria. When might you want to get back into a closed out position Under what conditions would this be feasible and what criteria would trigger your re-entry The sixth component of a trading system is your exit strategy . The exit strategy could be very simple. For example, it might simply be a 25 trailing stop where you adjust the stop to 75 of the closing price whenever a stock makes a new high. The stop is always adjusted up, never down. However, you may have many possible exits in addition to a trailing stop. For example, a large volatility move (e. g. 1.5 times the average daily volatility) against you in a single day is a good exit. Crossing a significant moving average (e. g. the 50 day) might be a great exit. Technical signals are good exits (e. g. breaking a significant trend line.) Exits are one of the more critical parts of your system. It is one factor in your trading of which you have total control. And it is your exits that control whether or not you make money in the market or have small losses. You should spend a great deal of time and thought on your exit strategies. The seventh component of your system is your position sizing algorithm . Position sizing is that part of your system that controls how much you trade. It determines how many shares of stock should you buy. A general recommendation would be to continually risk 1 of your portfolio. Thus, if you have a 25,000 portfolio, you wouldnt want to risk more than 250. Lets say you wanted to buy a stock at 10. You decided to keep a 25 trailing stop, meaning if the stock dropped 25 to 7.50 you would exit your position. Since your stop is your risk per share, you would divide that 2.50 risk into 250 to determine the number of shares to purchase. Since 2.50 goes into 250 100 times, you would purchase 100 shares of stock. Notice that you would be buying 1,000 worth of stock (100 shares 10.00 each) or four times your risk of 250. This makes sense since your stop is 25 of the purchase price. Thus, your risk would be 25 of your total investment. If you want to know more about position sizing, Id suggest that you read review Trade Your Way to Financial Freedom, the Definitive Guide to Position Sizing and the Introduction to Position Sizing E-Learning Course. Finally, you need multiple trading systems for each type of market. At minimum, you might need one system for trending markets and another system for flat markets. The Entire Trading System: Your Business Plan for Trading 3 Remember that I said that what most people consider a trading system, is simply a trading strategy that should be part of an overall business plan. Without the overall business plan, many people would still lose money. Lets look at the overall context in which a trading strategy should be madeyour business plan. I have written extensively on this subject, therefore for the purposes of this article, the following is just a brief overview. Here is a summary of what we consider to be essential for a good trading plan: 1) The Executive Summary . This is usually the last section written. It reviews all of the material of the plan and presents it in summary form. It should describe in detail the objective of the plan and then briefly describe, without a lot of detail, how the objectives will be achieved. 2) A Business Description . The business description should include the mission of the business, an overview of the business and its history, the products and services you provide (which is growth of capital and risk control as a trader), your operations, operational considerations such as equipment needed and site location, and your organization and management of employees (if any). All of these topics are fairly self-explanatory, but you should take the time to write them out as part of your plan. 3) An Industry Overview and Competition . In the industry overview you need to look at the factors influencing the market. For example, Ed Yardeni in his web site lists ten major factors influencing the market. These include a globally competitive economy, a revolution in innovation, wireless access to the Internet, low tech companies having access to high tech tools and changing their businesses as a result, the need to outsource to increase productivity, and many other themes. See yardeni for more information. In addition, you also need to know whowhat your competition is. Who are you trading against What are their beliefs What advantages do they have that you dont What advantages do you have that they dont 4) Self - Knowledge Section . You need to know your strengths and your weaknesses and list them in this section. You need to know how to capitalize on your strengths and avoid (or overcome) your weaknesses. 5) Your Trading Plan Itself . The tactical trading plan should be a part of your trading plan, but it should also include (a) your trading beliefs that form the basis of your plan, (b) any strategic alliances you may have, and (c) what you plan to do in terms of education and coaching. 6) Your Trading Edges . I believe your trading plan should also include a listing of all of the trading edges that you have in the market. When you list your edges, you can review them often and be sure that you capitalize upon them. For example, your edges might include a) the fact that you dont have to trade, b) your understanding of R-multiples and position sizing (which give people a huge edge over those who have no idea about these concepts), c) your ability to read a level II screen to get excellent stock trades, d) your sources of information, e) your ability to plan well in advance so that you have a game plan each day, f) your skill in following the ten tasks of trading, g) your knowledge of yourself and your strengths and weaknesses. This is just a sample of the possible edges that you might have over the average traderinvestor. 7) Financial Information . This section should include three parts. The first part is your budget. How much money do you have What will the trading process cost you The second part will be your cash flow statement. Does your plan make sense in terms of cash flow And finally, the third part will include profit and loss statements. If you have no trading record, you need to make estimates based on historical testing and based on paper trading. 8) Worst Case Contingency Planning . Things always happen that you have not accounted for or planned for in your trading plan. How will you deal with these elements What will you do if any of these things come up How will you make decisions when these elements come up If you want more information, I have Market Mastery newsletters that were devoted to business planning. Developing a System I am revisiting an interview I did with LTC Ken Long, a systems expert with the U. S. Army. Heres what Ken said about developing a system: Define Who You Are . Before you conduct any planning or system design, you must have a thorough understanding of who you are and what your objectives are. Individual investors, private hedge fund managers, public mutual fund managers, and trust managers will have different dynamics, time frames, and risk profiles. This relates to system design in that the final product must fit the circumstances and dynamics of the group or individual. If you jump into system design without considering these basics, you will sow the seeds of future problems. Objectives: In trading system design, the problem is to define what you want the system to accomplish. With as many ideas, events, circumstances and adjustments that occur in system development , you have to have your objectives crystal clear in your mind. If you dont know where you are going, then any old road will do. Objectives give you the basis for making choices and prioritizing actions. This is not to say that objectives are static. In fact, they can change as you discover either unexpected limitations or advantages in your system as it matures. But before you start you must have an initial set of goals and objectives to guide you. Calibration: After the system is deployed and operational , part of the process of calibrating the system is checking to see if the objectives still fit the person or organization that you have become. Thats a very exciting part of system design. I cant tell you how often Ive been part of a design team that started with a limited set of objectives and discovered in the imagineering phase that by adjusting our sights we were able to accomplish far more for much less. But, you have to start somewhere. If you dont start with objectives, you are spinning your wheels. I posed this question to Ken: This section is critical. How will you know if your system is working or not What are your performance benchmarks What are your criteria for knowing that your system is not working How will you make decisions when these criteria are met Will you scrap everything or just make position sizing adjustmentsquot All of these questions are critical to developing and operating a good trading system. How to Make Decisions Within the System Heres what Ken said about this critical topic: If you dont work out how you will make decisions ahead of time, then you will certainly have to sort it out at the time of the first difficult decision. If you make decisions on the spot, with no guidelines, you have two problems: 1) figuring out what to do and 2) how to do it. And these problems must be faced under great stress and limited time. Its better to calmly sort out the decision making process ahead of time so that the decision mechanism is agreed to before hand. In the Army, no plan usually survives the first contact with the enemy, and so our goal in planning is to develop a range of alternatives that can apply to a number of scenarios. Through rehearsal and analysis, we know which strategy works best for a given set of conditions. The goal of strategy development is to provide the decision maker with a menu of choices that are robust enough to cover a wide range of contingencies. In general system development then, we look for robust, simple plans that can cover a wide range of conditions. When you preplan like this, you dont try to force the world to adapt to your plan. If you fall in love with a strategy and become emotionally invested in making it work no matter what the market or the world says, you lose the ability to adapt and learn. A real world example for a trading system might be a trader who decides to check his actual trading performance every month against the calculated system expectancy, and determine the statistical significance of the variation. He might decide that any result greater than one or two standard deviations is a signal to stop trading and recalibrate the system or reconfirm the validity of the trading model and its underlying assumptions. If the actual expectancy is close to the predicted expectancy, then the trader knows hes on target. In modern manufacturing systems this concept is called Statistical Process Control. It lets the system controller know when the production machines are drifting out of tolerance and degrading the quality of the output to the point where the line is stopped and the machines are retooled. I asked Ken about how his advice applies in view of the fact that many trading systems are automated. Heres how he responded: Its a general problem of the information age, which provides us with a wide range of automated decision support systems that can compile massive amounts of data, analyze and process it, and present us with decision packages for action based on criteria that we can specify. I use a lot of these. However, the key to making them work is to make sure that you understand the underlying business model and system logic. When you do things automatically by computer, you need to understand what the computer is calculating and filtering. I wont use power tools until I know how they work and I have mastered their use in simulations. If you have done all the preparation work that you outlined in your system design workshop, 4 and you have chosen indicators that provide you the right signals for making your trading decisions, then the right thing to do is to rely on the signals to make your decisions. Periodic calibration of the system, however, is still necessary to confirm that you have chosen the correct signals and that your actions are correct. If you have not done that work though, it may be the case that you simply picked up the latest hot indicator and are using it regardless of how appropriate it may be for your trading system. If it fails to work as advertised, you are likely to dump it for the next hot idea that comes along. Then youre not a systems trader, you are only reacting to advertising. 1. We have two newsletter back issues in which we interviewed Tom Basso for those of you who would like to know more. Call 919-466-0043 for more information. 2. William ONeil, How to Make Money In Stocks . New York. McGraw-Hill, 1987. 3. We have an audio program on business planning for traders that takes you through the development of a business plan. 4. The workshop Ken is referring to is the, How to Develop a Winning Trading System That Fits You workshop, which we offer once or twice each year. About the Author: Trading Coach Dr. Van K Tharp, featured in the ever popular book Market Wizards . is widely recognized for his best-selling books Trade Your Way to Financial Freedom . Super Trader and his classic Peak Performance Home Study Course for traders and investors. Visit him at vantharp for a FREE trading simulation game or to sign up for his FREE weekly newsletter.
No comments:
Post a Comment